P O P I S Y    modulů
 

2D Editor stránek (obrazovek)

(modul editor2d.dll verze 1.1)

Modul slouží ke grafické úpravě elementů aktuálně nastavené vrstvy obrazovky.Editor je totožný s funkcí číslo 1 modulu editor2d.dll, ke které je přiřazena ikona , umožňující instalovat odkaz na editor do řídící lišty programu.

Řídící dialog verze 1.1 sestává ze čtyř částí:

První obsahuje 36 tlačítek s ikonami, které zpřístupňují funkce editoru. Některé vyvolají přímo kurzor a umožňují např. definovat určité elementy, jiné vyžadují, aby funkci předcházela operace označování elementů. Část funkcí vyžaduje zadání určitých údajů do pomocného dialogu.

Druhá sekce znázorňuje v rámečku "line style" podporované typy čar. Kliknutím na čáru je provedena nová volba typu čáry. Jako výchozí čára je nastavena plná tenká čára.

Barvu elementu je možno nastavit v rámečku "color". K dispozici je 8 barev. Jako výchozí barva je nastavena barva černá.

V posledním rámečku "end point position" jsou v šesti políčcích údaje o pozici kurzoru při definování elementů. K dispozici jsou X a Y souřadnice výchozího dodu, dx a dy rozdíl mezi aktuální pozicí a výchozím bodem, vzdálenost aktuální pozice kurzoru od výchozí a úhel mezi vektorem definovaným aktuální a výchozí pozicí a osou x. Údaje jsou uváděny v metrech a stupních.

Pozn. Všechny funkce, které "generují" grafické elementy, ukládají do záznamů dle typu funkce i hodnoty vstupních parametrů (např. ID jako identifikační kód záznamu). Výchozí vstupní hodnoty jsou dx=1, dy=1, L=1, ID=9999, parametr=0, meritko 1:50 a výška číslic kót=0.003 (3mm).

A-1   usecka

Opakované kreslení úsečky definované vždy dvěma body vymezenými pozicí kurzoru a kliknutím levým tlačítkem myši. Kliknutí pravým tlačítkem sekvenci ukončuje.

A-2   polyline

Polyline se zadává postupným nastavováním kurzoru do vrcholů a kliktutím levým tlačítkem myši v této poloze. Zadívání ukončuje kliknutí pravým tlačítkem.

A-3   kruznice

V této variantě zadávání kružnice se definuje nejdříve střed a pak bod na kružnici. V obou případech po nastavení kurzoru a kliknutí levým tlačítkem. Zadávání kružnic lze provádět opakovaně, ukončuje se kliknutím pravým tlačítkem.

A-4   oblouk

Oblouky lze zadávat opakovaně pomocí tří bodů. První pozice kurzoru, nad kterou bylo kliknuto myší, určuje výchozí bod, druhá střed oblouku a třetí bod konec oblouku. Opakované zadávání se ukončuje kliknutím pravým tlačítkem.

A-5   obdelník

Opakovaným zadávaním středu a jednoho vrcholu obdélníka lze generovat řadu obdělníků různých rozměrů. Body se definují opět pomocí nastavení kurzoru a kliknutím levým tlačítkem myši. Sekvence zadávání se přeruší kliknutím pravým tlačítkem myši.

A-6    rovnobezky

Rovnoběžné úsečky se zadávají pomocí tří bodů. První dva body určují první úsečku, třetím bodem je vedena rovnoběžná úsečka. Zadávání bodů je dáno pozicemi kurzoru v okamžiku kliknutí levým tlačítkem myši. Sekvence zadávání končí kliknutí pravým tlačítkem.

B-1   usecka definovana parametry

Kurzor nastavíme do výchozího vrcholu úsečky. Kliknutí levým tlačítkem definuje počátek úsečky, koncový bod odpovídá hodnotám parametrů L (délka) a fi (úhel s osou X). Zadávání je opakované a ukončuje se kliknutím pravým tlačítkem.

B-2    polygon

Polygon se zadává stejně jako polyline. Vrcholy polygonu jsou zadány postupně nastavovanou pozicí kurzoru a klikáním levým tlačítkem. Kliknutí pravým tlačítkem je zadávání ukončeno. Tento bod není do polygonu zahrnut. Polygon je vybarven aktuálně nastavenou barvou.

B-3    kruznice definovane parametry

Postupně lze zadávat středy kružnic pomocí pozicování kurzoru a klikáním levým tlačítkem myši. Pravé tlačítko myši sekvenci ukončuje. Poloměr kružnic je dán aktuální hodnotou parametru L.

B-4    oblouk definovany tremi body

Oblouk definují tři pozice kurzoru, nad kterými bylo kliknuto levým tlačítkem myši. Zadávání je opakované a ukončuje se kliknutím pravým tlačítkem myši.

B-5    obdelnik definovany parametry

Obdélník se zadává nastavením kurzoru na střed obdélníka (a kliknutím levým tlačítkem myši), rozměry jsou dány hodnotami parametrů dx a dy. Vrcholy jsou od středu vzdáleny o +dx,-dx a +dy,-dy.

B-6    rovnobezky definovane parametry

Pomocí pozicování kurzoru a dvěma kliknutími levým tlačítkem myši je definována jedna úsečka, druhá úsečka je nakreslena vpravo od této úsečky ve vzdálenosti dané parametrem L.

C-1   navazat usecku

Úsečka je v tomto případě definována opět dvěma body, přičemž pozice prvního bodu úsečky zadané pozicí kurzoru a kliknutím levým tlačítkem myši je opraven tak, že je shodná se souřadnicí nejbližšího uzlu elementu. Koncový bod úsečky je dán pozicí kurzoru v okamžiku kliknutí levým tlačítkem. Zadávání je opakované a ukončuje se kliknutím pravým tlačítkem myši.

C-2    kota

Kóta je určována třemi body. Pomocí prvních dvou bodů je vybrána úsečka, ke které se kóta vztahuje, třetí bod pak určuje vzdálenost, ve které bude kóta vykreslena. Výběr úsečky se provede kliknutím v blízkosti koncových bodů (levým tl. myši). Vykreslená kóta sestává z běžných elementů (úseček a textu). Hodnota kóty je v mm. Výšku kóty můžeme nastavit v dialogu funkce F-1 a odpovídá velikosti na výkrese, tj. bere se do úvahy měřítko (též nastavitelné ve funkci F-1).

C-3    ohraniceni vykresu

Po výběru funkce se zobrazí pomocný dialog s nízvem "format vvykresu", ve kterém je možno pomocí přepínače nastavit jeden z nabízených formátů výkresu. Po potvrzení výběru kliknutím nad tlačítkem "Provest" je vykreslen černý rámeček ohraničující kreslicí plochu. Ve výpočtu rámečku je zahrnut vliv měřítka (možno nastavit ve funkci F-1).

C-4    bod

Vyvolaná funkce zobrazí kurzor, a na každé kliknutí levým tlačítkem myši se přikreslí bod v nastavené barvě a stylu (tloušťce). Kliknutí pravým tlačítkem ukončí zadávací sekvenci.

C-5    text

Text je zadáván ve vyvolaném dialogu "text". Dialog obsahuje přepínače "umisteni textu" pro nastavení polohy textu vůči definujícímu bodu ("vodorovne" a "svisle"). V levé části dialogu jsou pole pro zadání výšky a šířky znaků textu v metrech a sklonu a úhlu textu ve stupních. Text je nutno zapsat do políčka "text". Kliknutím nad tlačítkem "Provest" dialog zmizí a objeví se kurzor. Nyní je možné kurzor pozicovat a klikáním levým tl. myši opakovaně umisťovat text. Kliknutí pravým tlačítkem zadávací sekvenci přeruší.

C-6    rovnobezka s oznacenym smerem

Pomocí dvou bodů je vybrána úsečka. Rovnoběžka bude mít stejnou velikost a bude vykreslena vlevo rovnoběžně se směrem zadání bodů. Body jsou definovány polohou kurzoru a dvojím kliknutím levým tl. myši. Opakované zadávání se přeruší kliknutím pravým tlačítkem myši.

D-1    oznacovani elementu

Elementy, které mají být označeny pro "hromadnou" manipulaci, označíme tak, že kurzor vždy nastavíme do blízkosti elementu a klikneme levým tl. myši. Označený element je překreslen přerušovanou čarou a v uzlech je vykreslena značka čtverce. Sekvenci označování zastavíme kliknutím pravým tlačítkem. Pokud klikneme při označování v blízkosti již označeného elementu, pak je tento zbaven označeni (je překreslen do původního stavu).

D-2    zrusit oznaceni elementu

Všechny označené elementy budou zbaveny označení. Nový stav se projevi překreslením elementů do jejich původních stavů.

D-3    posun oznacenych elementu

Označené elementy se posunou o délku a ve směru vektoru, který definujeme dvěma kliknutími myši. Posunuté elementy jsou zbaveny označeni.

D-4    kopie oznacenych elementu

Označené elementy se zkopírují s posunutím o délku a ve směru vektoru, který definujeme dvěma kliknutími myši. Zkopírované elementy jsou zbaveny označeni.

D-5    vymazani oznacenych elementu

Označené elementy jsou zrušeny (smazány).

D-6    zmena atributu oznacenych elementu

Označené elementy změní barvu a typ čáry dle aktuálního nastavení. Změněné elementy jsou zbaveny označení.

E-1    rastr

Funkce slouží pro zapínání a vypínání mřížky. Vždy se objeví dialog "krok mrizky", ve kterém je možno nastavit odstup bodů v ose X i Y.

E-2    volba obrazovky a vrstvy

V zobrazeném dialogu "nastaveni obrazovky a vrstvy" jsou tři tabulky, které umožňují vybrat jednu z obrazovek, nastavit v ní viditelné vrstvy a určit vrstvu, která je "aktivní", tj. editovatelná.

E-3    posun elementu

Posun jednoho elementu je proveden ve dvou fázích. V první kliknutím v blízkosti elementu provedeme jeho výběr. Elementem nyní můžeme pohybovat pomocí myši a můžeme ho umístit do nové polohy. Druhým kliknutím myši je element "uvolněn" a zůstane v nové poloze. Volbu můžeme v druhé fázi zrušit kliknutím pravým tlačítkem. Element se vykreslí zpět do původní pozice.

E-4    kopie elementu

Kopie jednoho elementu je prováděna opět ve dvou fázích, podobně jako posun elementu. Rozdíl je pouze v tom, že vybraný element zůstane v původní poloze.

E-5    zmena elementu

Kliknutím levým tl. myši v blízkosti koncového bodu úsečky je možné tento koncový bod přemístit pomocí kurzoru do nové polohy. Druhé kliknutí "uvolní" element a ponechá jej v nové poloze. druhou fázi manipulace můžeme přerušit kliknutím pravým tlačítkem myši.

E-6    kontaktovani elementu

Funkce slouží ke spojování úseček. Klinutím poblíž koncových bodů dvou úseček označíme ty konce úseček, které mají být zkráceny nebo prodlouženy tak, aby na sebe navazovaly. Výsledek je nakreslen, pokud může být realizován (nejde provést napr. u rovnoběžek).

F-1   definovani parametru

Zobrazí se dialog "vstupni parametry" se přehledem vstupních parametrů dx,dy,L, fi, ID, p, měřítka a výšky číslic kót. =Udaje je třeba zadávat v metrech a úhel ve stupních. Parametry jsou používány některými funkcemi při generování grafických elementů (úseček, kružnic, atd.).

F-2    definovani nove obrazovky nebo vrstvy

Dialog "Nova obrazovka" obsahuje dvě vstupní pole "nazev obrazovky" a "nazev vrstvy". Pokud zadáme jméno obrazovky nebo vrstvy (v zadané obrazovce), které existuje, pak dojde pouze k přepnutí na zadanou obrazovku a vrstvu (je "ktivována"). V opačném připadě je obrazovka nebo vrstva vytvořena.

F-3    manipulace s vrstvami

V zobrazeném dialogu "manipulace s vrstvami" lze nastavit obrazovku a její vrstvu, se kterou má být provedena zvolená manipulace. K dispozici jsou tři možnosti: "zkopírovat", "presunout" a "vymazat" (vrstvu). Pozn. Pokud obrazovka obsahuje pouze jednu vrstvu, pak ji nelze smazat!

F-4    specialni funkce

Dialog "specialni funkce" je vybaven přepínačem, kterým se vybere jedna z funkcí:

  • nastavit ID
  • nastavit parametr
  • rozdelit polyline
  • -X
  • -Y
  • rozmery nasobit "L"

ID, parametr a "L" jsou definovány v dialogu funkce F-1. Kliknutím nad tlačítkem "Provest" dojde v aktivní vrstvě k příslušným změnám. U prvních tři možností dojde ke změnám jen u selekovaných elementů, druhé tři speciální funkce změní všechny elementy v aktivní vrstvě aktuální obrazovky.

F-5    import DXF formatu

Funkce volá alias dxfin a pokud je instalován příslušný modul, pak umožňuje importovat do obrazovky grafické elementy z DXF souboru.

F-6    export do DXF formatu

Funkce volá alias dxfout a pokud je instalován příslušný modul, pak umožňuje exportovat grafické elementy z obrazovky do souboru v DXF formatu.