2D Editor stránek (obrazovek)
(modul editor2d.dll verze 1.1)
 |
Modul slouží ke grafické úpravě elementů aktuálně
nastavené vrstvy obrazovky.Editor je totožný s funkcí číslo 1 modulu editor2d.dll,
ke které je přiřazena ikona , umožňující
instalovat odkaz na editor do řídící lišty programu.
Řídící dialog verze 1.1 sestává ze čtyř částí:
První obsahuje 36 tlačítek s ikonami, které zpřístupňují
funkce editoru. Některé vyvolají přímo kurzor a umožňují např. definovat
určité elementy, jiné vyžadují, aby funkci předcházela operace označování
elementů. Část funkcí vyžaduje zadání určitých údajů do pomocného dialogu.
Druhá sekce znázorňuje v rámečku "line style"
podporované typy čar. Kliknutím na čáru je provedena nová volba typu čáry.
Jako výchozí čára je nastavena plná tenká čára.
Barvu elementu je možno nastavit v rámečku "color".
K dispozici je 8 barev. Jako výchozí barva je nastavena barva černá.
V posledním rámečku "end point position" jsou
v šesti políčcích údaje o pozici kurzoru při definování elementů. K dispozici
jsou X a Y souřadnice výchozího dodu, dx a dy rozdíl mezi aktuální pozicí
a výchozím bodem, vzdálenost aktuální pozice kurzoru od výchozí a úhel
mezi vektorem definovaným aktuální a výchozí pozicí a osou x. Údaje jsou
uváděny v metrech a stupních.
Pozn. Všechny funkce, které "generují"
grafické elementy, ukládají do záznamů dle typu funkce i hodnoty vstupních
parametrů (např. ID jako identifikační kód záznamu). Výchozí vstupní hodnoty
jsou dx=1, dy=1, L=1, ID=9999, parametr=0, meritko 1:50 a výška číslic
kót=0.003 (3mm).
|
A-1 usecka
Opakované kreslení úsečky definované vždy dvěma body vymezenými
pozicí kurzoru a kliknutím levým tlačítkem myši. Kliknutí pravým tlačítkem
sekvenci ukončuje.
A-2 polyline
Polyline se zadává postupným nastavováním kurzoru do vrcholů
a kliktutím levým tlačítkem myši v této poloze. Zadívání ukončuje kliknutí
pravým tlačítkem.
A-3 kruznice
V této variantě zadávání kružnice se definuje nejdříve
střed a pak bod na kružnici. V obou případech po nastavení kurzoru a kliknutí
levým tlačítkem. Zadávání kružnic lze provádět opakovaně, ukončuje se kliknutím
pravým tlačítkem.
A-4 oblouk
Oblouky lze zadávat opakovaně pomocí tří bodů. První pozice
kurzoru, nad kterou bylo kliknuto myší, určuje výchozí bod, druhá střed
oblouku a třetí bod konec oblouku. Opakované zadávání se ukončuje kliknutím
pravým tlačítkem.
A-5 obdelník
Opakovaným zadávaním středu a jednoho vrcholu obdélníka
lze generovat řadu obdělníků různých rozměrů. Body se definují opět pomocí
nastavení kurzoru a kliknutím levým tlačítkem myši. Sekvence zadávání se
přeruší kliknutím pravým tlačítkem myši.
A-6 rovnobezky
Rovnoběžné úsečky se zadávají pomocí tří bodů. První dva
body určují první úsečku, třetím bodem je vedena rovnoběžná úsečka. Zadávání
bodů je dáno pozicemi kurzoru v okamžiku kliknutí levým tlačítkem myši.
Sekvence zadávání končí kliknutí pravým tlačítkem.
B-1 usecka definovana parametry
Kurzor nastavíme do výchozího vrcholu úsečky. Kliknutí
levým tlačítkem definuje počátek úsečky, koncový bod odpovídá hodnotám
parametrů L (délka) a fi (úhel s osou X). Zadávání je opakované
a ukončuje se kliknutím pravým tlačítkem.
B-2 polygon
Polygon se zadává stejně jako polyline. Vrcholy polygonu
jsou zadány postupně nastavovanou pozicí kurzoru a klikáním levým tlačítkem.
Kliknutí pravým tlačítkem je zadávání ukončeno. Tento bod není do polygonu
zahrnut. Polygon je vybarven aktuálně nastavenou barvou.
B-3 kruznice definovane parametry
Postupně lze zadávat středy kružnic pomocí pozicování
kurzoru a klikáním levým tlačítkem myši. Pravé tlačítko myši sekvenci ukončuje.
Poloměr kružnic je dán aktuální hodnotou parametru L.
B-4 oblouk definovany tremi
body
Oblouk definují tři pozice kurzoru, nad kterými bylo kliknuto
levým tlačítkem myši. Zadávání je opakované a ukončuje se kliknutím pravým
tlačítkem myši.
B-5 obdelnik definovany parametry
Obdélník se zadává nastavením kurzoru na střed obdélníka
(a kliknutím levým tlačítkem myši), rozměry jsou dány hodnotami parametrů
dx a dy. Vrcholy jsou od středu vzdáleny o +dx,-dx a +dy,-dy.
B-6 rovnobezky definovane
parametry
Pomocí pozicování kurzoru a dvěma kliknutími levým tlačítkem
myši je definována jedna úsečka, druhá úsečka je nakreslena vpravo od této
úsečky ve vzdálenosti dané parametrem L.
C-1 navazat usecku
Úsečka je v tomto případě definována opět dvěma body,
přičemž pozice prvního bodu úsečky zadané pozicí kurzoru a kliknutím levým
tlačítkem myši je opraven tak, že je shodná se souřadnicí nejbližšího uzlu
elementu. Koncový bod úsečky je dán pozicí kurzoru v okamžiku kliknutí
levým tlačítkem. Zadávání je opakované a ukončuje se kliknutím pravým tlačítkem
myši.
C-2 kota
Kóta je určována třemi body. Pomocí prvních dvou bodů
je vybrána úsečka, ke které se kóta vztahuje, třetí bod pak určuje vzdálenost,
ve které bude kóta vykreslena. Výběr úsečky se provede kliknutím v blízkosti
koncových bodů (levým tl. myši). Vykreslená kóta sestává z běžných elementů
(úseček a textu). Hodnota kóty je v mm. Výšku kóty můžeme nastavit v dialogu
funkce F-1 a odpovídá velikosti na výkrese, tj. bere se do úvahy měřítko
(též nastavitelné ve funkci F-1).
C-3 ohraniceni vykresu
Po výběru funkce se zobrazí pomocný dialog s nízvem "format
vvykresu", ve kterém je možno pomocí přepínače nastavit jeden z nabízených
formátů výkresu. Po potvrzení výběru kliknutím nad tlačítkem "Provest"
je vykreslen černý rámeček ohraničující kreslicí plochu. Ve výpočtu rámečku
je zahrnut vliv měřítka (možno nastavit ve funkci F-1).
C-4 bod
Vyvolaná funkce zobrazí kurzor, a na každé kliknutí levým
tlačítkem myši se přikreslí bod v nastavené barvě a stylu (tloušťce). Kliknutí
pravým tlačítkem ukončí zadávací sekvenci.
C-5 text
Text je zadáván ve vyvolaném dialogu "text".
Dialog obsahuje přepínače "umisteni textu" pro nastavení polohy
textu vůči definujícímu bodu ("vodorovne" a "svisle").
V levé části dialogu jsou pole pro zadání výšky a šířky znaků textu v metrech
a sklonu a úhlu textu ve stupních. Text je nutno zapsat do políčka "text".
Kliknutím nad tlačítkem "Provest" dialog zmizí a objeví se kurzor.
Nyní je možné kurzor pozicovat a klikáním levým tl. myši opakovaně umisťovat
text. Kliknutí pravým tlačítkem zadávací sekvenci přeruší.
C-6 rovnobezka s oznacenym
smerem
Pomocí dvou bodů je vybrána úsečka. Rovnoběžka bude mít
stejnou velikost a bude vykreslena vlevo rovnoběžně se směrem zadání bodů.
Body jsou definovány polohou kurzoru a dvojím kliknutím levým tl. myši.
Opakované zadávání se přeruší kliknutím pravým tlačítkem myši.
D-1 oznacovani elementu
Elementy, které mají být označeny pro "hromadnou"
manipulaci, označíme tak, že kurzor vždy nastavíme do blízkosti elementu
a klikneme levým tl. myši. Označený element je překreslen přerušovanou
čarou a v uzlech je vykreslena značka čtverce. Sekvenci označování zastavíme
kliknutím pravým tlačítkem. Pokud klikneme při označování v blízkosti již
označeného elementu, pak je tento zbaven označeni (je překreslen do původního
stavu).
D-2 zrusit oznaceni elementu
Všechny označené elementy budou zbaveny označení. Nový
stav se projevi překreslením elementů do jejich původních stavů.
D-3 posun oznacenych elementu
Označené elementy se posunou o délku a ve směru vektoru,
který definujeme dvěma kliknutími myši. Posunuté elementy jsou zbaveny
označeni.
D-4 kopie oznacenych elementu
Označené elementy se zkopírují s posunutím o délku a ve
směru vektoru, který definujeme dvěma kliknutími myši. Zkopírované elementy
jsou zbaveny označeni.
D-5 vymazani oznacenych elementu
Označené elementy jsou zrušeny (smazány).
D-6 zmena atributu oznacenych
elementu
Označené elementy změní barvu a typ čáry dle aktuálního
nastavení. Změněné elementy jsou zbaveny označení.
E-1 rastr
Funkce slouží pro zapínání a vypínání mřížky. Vždy se
objeví dialog "krok mrizky", ve kterém je možno nastavit odstup
bodů v ose X i Y.
E-2 volba obrazovky a vrstvy
V zobrazeném dialogu "nastaveni obrazovky a vrstvy"
jsou tři tabulky, které umožňují vybrat jednu z obrazovek, nastavit v ní
viditelné vrstvy a určit vrstvu, která je "aktivní", tj. editovatelná.
E-3 posun elementu
Posun jednoho elementu je proveden ve dvou fázích. V první
kliknutím v blízkosti elementu provedeme jeho výběr. Elementem nyní můžeme
pohybovat pomocí myši a můžeme ho umístit do nové polohy. Druhým kliknutím
myši je element "uvolněn" a zůstane v nové poloze. Volbu můžeme
v druhé fázi zrušit kliknutím pravým tlačítkem. Element se vykreslí zpět
do původní pozice.
E-4 kopie elementu
Kopie jednoho elementu je prováděna opět ve dvou fázích,
podobně jako posun elementu. Rozdíl je pouze v tom, že vybraný element
zůstane v původní poloze.
E-5 zmena elementu
Kliknutím levým tl. myši v blízkosti koncového bodu úsečky
je možné tento koncový bod přemístit pomocí kurzoru do nové polohy. Druhé
kliknutí "uvolní" element a ponechá jej v nové poloze. druhou
fázi manipulace můžeme přerušit kliknutím pravým tlačítkem myši.
E-6 kontaktovani elementu
Funkce slouží ke spojování úseček. Klinutím poblíž koncových
bodů dvou úseček označíme ty konce úseček, které mají být zkráceny nebo
prodlouženy tak, aby na sebe navazovaly. Výsledek je nakreslen, pokud může
být realizován (nejde provést napr. u rovnoběžek).
F-1 definovani parametru
Zobrazí se dialog "vstupni parametry" se přehledem
vstupních parametrů dx,dy,L, fi, ID, p, měřítka a výšky číslic kót. =Udaje
je třeba zadávat v metrech a úhel ve stupních. Parametry jsou používány
některými funkcemi při generování grafických elementů (úseček, kružnic,
atd.).
F-2 definovani nove obrazovky
nebo vrstvy
Dialog "Nova obrazovka" obsahuje dvě vstupní
pole "nazev obrazovky" a "nazev vrstvy". Pokud zadáme
jméno obrazovky nebo vrstvy (v zadané obrazovce), které existuje, pak dojde
pouze k přepnutí na zadanou obrazovku a vrstvu (je "ktivována").
V opačném připadě je obrazovka nebo vrstva vytvořena.
F-3 manipulace s vrstvami
V zobrazeném dialogu "manipulace s vrstvami"
lze nastavit obrazovku a její vrstvu, se kterou má být provedena zvolená
manipulace. K dispozici jsou tři možnosti: "zkopírovat", "presunout"
a "vymazat" (vrstvu). Pozn. Pokud obrazovka obsahuje pouze jednu
vrstvu, pak ji nelze smazat!
F-4 specialni funkce
Dialog "specialni funkce" je vybaven přepínačem,
kterým se vybere jedna z funkcí:
- nastavit ID
- nastavit parametr
- rozdelit polyline
- -X
- -Y
- rozmery nasobit "L"
ID, parametr a "L" jsou definovány v dialogu
funkce F-1. Kliknutím nad tlačítkem "Provest" dojde v aktivní
vrstvě k příslušným změnám. U prvních tři možností dojde ke změnám jen
u selekovaných elementů, druhé tři speciální funkce změní všechny elementy
v aktivní vrstvě aktuální obrazovky.
F-5 import DXF formatu
Funkce volá alias dxfin a pokud je instalován příslušný
modul, pak umožňuje importovat do obrazovky grafické elementy z DXF souboru.
F-6 export do DXF formatu
Funkce volá alias dxfout a pokud je instalován
příslušný modul, pak umožňuje exportovat grafické elementy z obrazovky
do souboru v DXF formatu.
|